آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید …

  • کدام حیوان بهترین شنوایی را دارد؟
  • حیوانات برای شنیدن به گوش احتیاج دارند؟
  • همه‌ی حیوانات می‌توانند بشنوند؟

تا به حال با یک ماهی گلی درمورد روز خود صحبت کرده‌اید؟

یا درمورد خواهر و برادر کوچکتر خود با یک سگ درد دل کرده‌اید؟

ممکن است گربه‌ای را روی پای خود گذاشته باشید و داستان مورد علاقه‌ی خود را برای او تعریف کرده باشید. بسیاری از حیوانات شنونده‌های خوبی هستند. اما واقعاً آن‌ها چقدر خوب می‌توانند بشنوند؟

تعجب برانگیز نیست که بسیاری از حیوانات قدرت فوق‌العاده‌ای در شنوایی دارند. در واقع برخی از آنان می‌توانند طیف فرکانس وسیع‌تری را نسبت به انسان بشنوند. برای مثال گربه‌ها صداهایی بین 45 تا 64000 هرتز را می‌شنوند. بازه‌ی شنوایی انسان بین 64 تا 23000 هرتز است.

درمورد سگ‌سانان چطور؟

آن‌ها هم با شنوایی خود در رنج 67 تا 45000 هرتز، پا را از توانایی‌های انسان فراتر گذاشته‌اند. دیگر حیوانات مثل خرگوش، موش صحرایی، خوکچه هندی و راسوی اهلی هم توانایی شنیدن پهنه‌ی وسیع‌تری از فرکانس‌ها را دارند. در مقابل ماهی کلی توانایی شنوایی محدودتری دارد. آن‌ها تنها فرکانس‌های بین 20 تا 3000 هرتز را می‌شنوند.

بسیاری حیوانات دیگر هم توانایی شنوایی عجیبی دارند. برای مثال فیل‌ها می‌توانند همه‌ی فرکانس‌های بسیار پایین، یعنی فرکانس‌هایی پایین‌تر از 16 هرتز را بشنوند. این مسئله به آن‌ها امکان می‌دهد تا صدای آمدن ابرها را بشنوند. نهنگ بلوگا یا نهنگ سفید هم می‌تواند فرکانس‌های بین 1000 تا 123000 هرتز را بشنود.

چه حیوانی بهترین شنوایی را دارد؟

با این حال هیچ کدام از این حیوانات بهترین شنوایی را ندارند. جایزه‌ی بهترین شنوایی به یک حشره می‌رسد! شاپرک می‌تواند طیف وسیعی از فرکانس‌ها بشنود که فرکانس‌های بالای 300000 هرتز را هم شامل می‌شود. محققان فکر می‌کنند، قدرت شنوایی قوی شاپرک به فرار او از دست شناخته‌ترین دشمنش یعنی خفاش کمک می‌کند.

چرا که خفاش‌ها در بین سایر پستانداران شنوایی بسیار قوی‌ای دارند. آن‌ها قادرند صداهای بین 2000 تا 110000 هرتز را بشنوند. این مسئله در شکار به خفاش‌ها کمک می‌کند. به همین خاطر است که ظرفیت شنوایی شاپرک تا حد زیادی به دردش می‌خورد.

گوش‌های خفاش به خوبی قدرت شنوایی او را به تصویر می‌کشد. هر چند که حیوانات برای آن که توانایی شنوایی بالایی داشته باشند لازم نیست گوش‌های بزرگی داشته باشند. در واقع بعضی از آن‌ها اصلاً گوش ندارند.

مثلاً به گونه‌ی سرپایان (گونه‌ای از نرم‌تنان) مثل اختاپوس نگاه کنید. آن‌ها گوش ندارند و تا مدت‌ها محققان این حوزه فکر نمی‌‎کردند که آن‌ها توانایی شنوایی داشته باشند. اما امروزه می‌دانیم که این موجودات بدون گوش، توانایی شنیدن دارند هر چند که این توانایی در آن‌ها محدود است و طیف فرکانس‌های پایین را می‌شنوند.

البته همه‌ی حیوانات نمی‌توانند بشنوند. درست مثل انسان‌‌ها، بعضی حیوانات هم بدون توانایی شنوایی به دنیا می‌آیند یا توانایی خود را بعد از بیماری یا جراحت از دست می‌دهند. اگر تا به حال یک سگ یا گربه‌ی ناشنوا دیده باشید می‌دانید که آن‌ها درست مثل انسان، راه‌های هوشمندانه‌ای برای ارتباط پیدا می‌کنند.

شاپرک‌ها برنده‌ی اصلی این مسابقه‌اند اما بسیاری از اعضای قلمرو حیوانات توانایی شنوایی فوق‌العاده‌ای دارند. برای بسیاری از حیوانات، مسئله‌ی شنوایی، مسئله‌ی بقا یا عدم بقا است. دفعه‌ی بعدی که به طبیعت رفتید به حیوانات اطرافتان توجه کنید. با توجه به رفتارهایشان می‌توانید بگویید که کدام یک طیف شنوایی گسترده‌تری دارد؟

2 دیدگاه برای “کدام حیوانات بهترین شنوایی را دارند؟”

  1. نقاط قوت
    • استعداد تحليلي
    نقاط ضعف
    • هوش کلامی

    اگه براتون امکان داره نکات آموزشی تیزهوشان ششم رایگان بزارید

    • سلام دوست پویشی حتماً حتماً. این کار جز برنامه‌هامون هست. به زودی خبرش رو به شما می‌دیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه