منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403-1402

در این نوشته به معرفی بهترین منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و مباحث مهم این آزمون خواهیم پرداخت. آزمون تیزهوشان ششم به هفتم هر ساله در اواسط خرداد ماه برگزار می‌شود. از سال 97 تغییری در سوالات آزمون سنجش هوش و استعداد تیزهوشان ششم به هفتم به وجود آمد. به واسطه‌ی این تغییر دیگر لازم نبود دانش ‎آموزان برای پذیرفته شدن در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، بر منابع و کتب درسی خود تسلط کامل داشته باشند.

تنها چیزی که دانش ‎آموزان برای پذیرفته شدن در آزمون آزمایشی تیزهوشان ششم به هفتم لازم دارد، توانایی حل سوالات مربوط به مباحث هوش کلامی و هوش غیرکلامی است. در نتیجه حل هر چه بیشتر سوالات هوش می ‎تواند دانش ‎آموزان را با شرایط آزمون آشناتر کند و در نهایت منجر به نتیجه‎ گیری بهتر شود.

مباحث مهم آزمون تیزهوشان ششم

کتاب آزمون تیزهوشان ششم به هفتم شامل سوالاتی از مباحث هوش کلامی، تصویری، تجسمی، ریاضی، منطقی، تجربی و هوش سرعتی است.

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم شامل دو دفترچه‌ی 120 سوالی است. دفترچه اول 60 سوال از مباحث هوش کلامی، تصویری، تجسمی، ریاضی، منطقی و تجربی دارد. مدت زمان پاسخگویی به این سوالات 75 دقیقه است.

دفترچه دوم شامل 60 سوال از مباحث هوش سرعتی است. سوالات این دفترچه کمی راحت‌تر است اما به دقت و سرعت بالایی احتیاج دارد. مدت زمان پاسخگویی به این سوالات 25 دقیقه است.

در ادامه هر یک از مباحث دفترچه‌ی آزمون تیزهوشان ششم را بررسی می‌کنیم:

مبحث هوش کلامی تیزهوشان ششم

سوالات مبحث هوش کلامی بیشتر نزدیک به سوالات درس فارسی است اما تفاوت هایی با آن دارد. مبحث هوش کلامی یکی از پرسوال‌ترین مباحث آزمون تیزهوشان است به طوری که در سال های گذشته به طور میانگین 25 تست از دفترچه اول و 15 تست از دفترچه دوم را به خود اختصاص داده است.

از جمله سوالات این مبحث می‌توان به سوالات درک مطلب، تشابه رابطه‌ی بین واژگان، پاراگراف سازی، استدلال‌ها، مترادف، متضاد و ترکیبی، روابط فامیلی، توضیح و توصیف واژه، واژه گذاری در جمله و متن، ضرب المثل ها و تناسب معنای، رمزگشایی و کدگذاری کلامی، جمله سازی، واژه سازی و الگویابی، نظم معنی دار واژگان، طبقه بندی واژگان، ترتیب حروف الفبا، شمارش حروف، غلط املایی و نمودارهای ون اشاره کرد.

نمونه سوال هوش کلامی تیزهوشان ششم
نمونه سوال هوش کلامی تیزهوشان ششم

مبحث هوش تصویری و تجسمی تیزهوشان ششم

یکی از جذاب ترین و در عین حال چالش برانگیزترین مباحث آزمون تیزهوشان، مبحث هوش تصویری و تجسمی است. سوالات این مباحث اغلب تصویر محور هستند.

سوالات این مبحث شامل سوالات شکل مشابه، شکل متفاوت، دسته بندی شکل ها، بررسی تعلق شکل به دسته از شکل ها، بررسی وجود اجزای یک شکل در شکلی دیگر، دنباله های اشکال، رمزنگاری تصویری، اجرای دستور و قاعده، تناسب بین شکل ها، جدول اشکال، شکل پنهان، پازل و موقعیت نقطه است.

برای مثال در سوالات مبحث شکل مشابه دنبال شکلی هستیم که از جهتی با شکل هایی که در گزینه ها داریم شباهت داشته باشد. این شباهت می‌تواند در تعداد اجزا، نوع شکل ها، رنگ، نحوه قرارگیری اجزا نسبت به هم و … باشد.

نمونه سوال هوش تصویری تیزهوشان ششم
نمونه سوال هوش تصویری تیزهوشان ششم

مبحث هوش ریاضی تیزهوشان ششم

یکی دیگر از مباحث مهم آزمون تیزهوشان ششم، مبحث هوش ریاضی و محاسباتی است. سوالات این مبحث بیشتر شبیه سوالات درس ریاضی است و در آن فرمول‌ ها، محاسبات و … اهمیت دارد.

نمونه سوال هوش ریاضی تیزهوشان ششم
نمونه سوال هوش ریاضی تیزهوشان ششم

مبحث هوش منطقی و حل مسئله تیزهوشان ششم

اگه شما به عنوان دانش آموز پایه ششم هر چقدر فرمول ریاضی بلد باشید یا کتاب‌های بسیاری در زمینه ریاضی خوانده باشید اما توانایی حل مسئله نداشته باشید چندان فایده‌ای ندارد. حل مسئله یکی از مهم‌ترین توانایی های انسان است و در بحث هوش از اهمیت بالایی برخوردار است.

توانایی حل مسئله و هوش منطقی تنها در ریاضیات کاربرد ندارد. پزشکی که بیماری را نجات می‌دهد یا مهندسی که پلی می‌سازد هم از هوش منطقی و حل مسئله برخوردار است. از جمله مهم ترین سوالاتی که در بحث هوش منطقی طرح می‌شود می‌توان به سوالات کسر، نسب و تناسب اشاره کرد.

نمونه سوال هوش منطقی تیزهوشان ششم
نمونه سوال هوش منطقی تیزهوشان ششم

مبحث هوش تجربی تیزهوشان ششم

سوالات مبحث هوش تجربی عمدتا سوالاتی است که از کتاب درسی علوم طرح می‌شود. اما سطح سوالات آن کمی بالاتر از سوالات عادی علوم است. دانش آموزان برای پاسخ به سوالات هوش تجربی علاوه بر مهارت در مباحث فیزیک، شیمی و زیست باید دقت بالایی به خرج دهند تا به پاسخ سوال برسند.

نمونه سوال هوش تجربی تیزهوشان ششم
نمونه سوال هوش تجربی تیزهوشان ششم

مبحث هوش سرعتی تیزهوشان ششم

سوالات هوش سرعت و دقت بخش مهم و سرنوشت‌سازی از آزمون ورودی مدارس تیزهوشان را در برمی‌گیرد. کل سوالات دفترچه دوم آزمون تیزهوشان به این مبحث اختصاص یافته. از نظر حجمی، نیمی از سوالات آزمون تیزهوشان را شامل می‌شود. سوالات این بخش از مباحث مختلف طرح می‌شود اما نکته که در آن وجود دارد این است که دانش آموزان باید با سرعت و دقت بیشتری به این سوالات پاسخ دهند چرا که زمان پاسخ به 60 سوال این مبحث تنها 25 دقیقه است. در صورتی که 60 سوال دفترچه اول 75 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.

نمونه سوال هوش سرعتی تیزهوشان ششم
نمونه سوال هوش سرعتی تیزهوشان ششم

منابع اصلی آزمون تیزهوشان ششم

تا اینجا متوجه شدیم که چه نوع سوالاتی در آزمون تیزهوشان طرح می‌شود. انتشارات پویش به عنوان ناشر تخصصی کتاب های هوش و تیزهوشان برای هر یک از مباحث بالا منابع متعددی را در نظر گرفته است.

همانطور که اشاره کردیم، آزمون تیزهوشان ششم به هفتم منبع و کتاب درسی مرجعی برای مطالعه ندارد. در واقع دانش آموزان علاوه بر تسلط بر کتاب‌های درسی خود در پایه ششم و البته مقاطع قبل تر، با استفاده از کتاب‌ کمک آموزشی تیزهوشان پویش می‌توانند نتیجه مطلوب را کسب کنند.

در ادامه منابع اصلی آزمون تیزهوشان ششم به هفتم را به شما معرفی می‌کنیم:

منابع اصلی هوش کلامی

  • کتاب 50 آزمون هوش کلامی ششم به هفتم پویش: این کتاب شامل انواع سوالات مبحث هوش کلامی است. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به 30 آزمون شبیه‌سازی شده تیزهوشان (برای اولین بار)؛ 10 آزمون دقت و سرعت + 10 آزمون برگزیده‌ی کشوری؛ پاسخ‌نامه‌ی جامع همراه با نکات تستی و آموزشی؛ گنجینه‌ی واژگان درسی و تیزهوشانی به صورت QRCode؛ ضرب‌المثل‌های کاربردی برای ازمون تیزهوشان به صورت QRCode اشاره کرد.
  • کتاب خط به خط هوش کلامی پویش: شامل سؤالات هوش، استعداد و خلاقیت کلامی و ادبی؛ بر پایه‌ی خط به خط تمام کتب درسی پایه‌ی شش؛ پرورش تسلط هوش کلامی و ادبی؛ با 2000 تست به عنوان مکمل سایر دروس؛ دست‌یابی به رتبه‌های برتر با پرسش‌های تألیفی؛ 25 بخش مجزا با پاسخنامه‌ی واقعاً تشریحی
  • کتاب فینگر هوش کلامی پویش: فینگر هوش کلامی تیزهوشان کتاب موضوعی و خلاصه‌ای از مبحث هوش کلامی آزمون تیزهوشان؛ کتابی مختصر ولی در عین حال مفید؛ مناسب برای جمع بندی و مرور و یادآوری مطالبی خوانده شده؛ شامل تمامی نکات کلیدی و مباحث مهم هوش کلامی و جدیدترین تست هوش کلامی؛ شامل درسنامه، مثال حل شده، آزمون و پاسخنامه کاملا تشریحی
  • کتاب درک آباد پویش: از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به داشتن 100 متن درک مطلب هوش کلامی تیزهوشان ششم مختص مبحث هوش کلامی آزمون تیزهوشان به ویژه مبحث درک متن؛ متن‌های سطح بندی شده از آسان به سخت؛ به همراه درسنامه و پاسخنامه‌ی تشریحی مثل یک کلاس درس؛ اولین و تنها کتاب سؤالات درک متن آزمون تیزهوشان؛ مطابق با دانش دانش‌آموزان پایه‌ی ششم اشاره کرد.

منابع اصلی هوش تصویری و تجسمی

  • کتاب فینگر هوش تصویری پویش: فینگر هوش تصویری تیزهوشان کتاب موضوعی و خلاصه‌ای از مبحث هوش تصویری آزمون تیزهوشان؛ کتابی مختصر ولی در عین حال مفید؛ مناسب برای جمع بندی و مرور و یادآوری مطالبی خوانده شده؛ شامل تمامی نکات کلیدی و مباحث مهم هوش تصویری و جدیدترین تست هوش تصویری؛ شامل درسنامه، مثال حل شده، آزمون و پاسخنامه کاملا تشریحی
  • کتاب فینگر هوش تجسمی پویش: فینگر هوش تجسمی تیزهوشان کتاب موضوعی و خلاصه‌ای از مبحث هوش تجسمی آزمون تیزهوشان؛ کتابی مختصر ولی در عین حال مفید؛ مناسب برای جمع بندی و مرور و یادآوری مطالبی خوانده شده؛ شامل تمامی نکات کلیدی و مباحث مهم هوش تجسمی و جدیدترین تست هوش تجسمی؛ شامل درسنامه، مثال حل شده، آزمون و پاسخنامه کاملا تشریحی

منابع مبحث هوش ریاضی

  • هایلایتر هوش ریاضی و محاسباتی: شامل درسنامۀ کامل، تست همراه با پاسخ تشریحی
    (این درسنامه علاوه بر مباحث هوش عددی و محاسباتی شامل آموزش کلی پیش‌نیازهای این مبحث و 5 آزمون جمع‌بندی است)؛ شامل الگوها، محاسبات عددی، مسائل خلاقانه، ابتکار ریاضی و …؛ شامل 500 تست + 50 مثال تشریحی (مبحث به مبحث)؛ مطابق با آخرین تغییرات آزمون تیزهوشان
  • الگوهای عددی: آموزش کاربردی انواع سؤالات الگوهای عددی همراه با مثال؛ 42 آزمون حرفه‌ای از الگوهای عددی؛ پوشش‌دهی تمامی روش‌های تسلط بر الگوهای عددی

منابع اصلی هوش سرعت و دقت

  • نیترو هوش سرعت و دقت تیزهوشان: 20 آزمون هوش سرعت و دقت؛ مطابق با آخرین تغییرات آزمون تیزهوشان؛ همراه با پاسخنامه جامع و کاملاً تشریحی
  • 33 آزمون دقت و تمرکز: ۳۳ آزمون شبیه‌سازی شدۀ تیزهوشان؛ اولین مرجع برای افزایش دقت و تمرکز در تمامی دروس؛ دارای ۱۶۰۰ سوال کاملاً تألیفی جهت افزایش دقت و تمرکز
  • تیک آف (44 آزمون هوش سرعتی): کتابی سرنوشت‌ساز برای آزمون تیزهوشان؛ ۴۴ آزمون هوش سرعتی، دقت و تمرکز؛ مهارت‌های محاسبه‌ی سریع

منابع جامع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

پویش علاوه بر منابعی که به صورت تفکیکی و بر حسب مباحث در بالا معرفی شد، منابع جامعی هم برای آزمون تیزهوشان طراحی کرده است. این منابع شامل تمامی مباحث هفتگانه هوش تیزهوشانند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب اسمارتیز، 100 آزمون سی پی یو (CPU) و کتاب آزمون شبیه ساز جامپینگ اشاره کرد.

  • کتاب اسمارتیز جامع: کامل‌ترین کتاب هوش و خلاقیت؛ 9 کتاب در 1 کتاب؛ بیش از 5000 سوال چهارگزینه‌ای؛ مطابق با آخرین تغییرات آزمون تیزهوشان؛ به همراه پاسخبرگ هوشمند برای پاسخ دهی به سوالات
  • کتاب جامع هوش سی پی یو (CPU): این کتاب یکی از مهم‌ترین منابع آزمون تیزهوشان است. این کتاب علاوه بر تست، آزمون و … شامل ویدیوی آموزشی برای تمامی مباحث هوش است. در واقع دانش آموزان با مطالعه این کتاب، یک دوره‌ ی آموزش هوش به صورت رایگان هم سپری خواهند کرد.
  • آزمون شبیه ساز جامپینگ: این مجموعه برای آمادگی هر چه تمام تر دانش آموزان طراحی شده است. این مجموعه نه تنها در محتوا که به لحاظ شکل دفترچه، تعداد سوالات و … کاملا مشابه آزمون تیزهوشان ششم طراحی شده است.

علاوه بر منابعی که بخش قبلی معرفی شد راه ساده ‎تر و دم دست‎‌تر و البته موثرتری برای آشنایی با نحوه‎ ی سوالات آزمون سنجش هوش و استعداد ششم به هفتم وجود دارد و آن حل نمونه‎ سوالات مربوط به سال‎ های گذشته است.

برای دانلود نمونه سوالات سال‌های گذشته اینجا کلیک کن!

دانش ‎آموزان و داوطلبان از این طریق می ‎توانند با نحوه ‎ی چینش سوالات و نوع آن ‎ها آشنا شوند و همین آشنایی با سوالات آزمون سنجش هوش و استعداد ششم به هفتم کافی است تا بخش زیادی از استرس آن ‎ها از بین برود.

مژده و یک پیشنهاد عالی: دانش آموزان و والدین گرامی اگر قصد خرید کتاب تیزهوشان را دارید، می توانید با خرید از فروشگاه پویش از تخفیفات 15 درصدی نیز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه