آیا تاکنون به سفر کردن در فضا فکر کرده‌اید؟ خیلی از بچه‌ها وقتی به ستاره‌ها خیره می‎‌شوند به این فکر می‌کنند که فضانورد شدن چه حسی دارد. آیا شما هم دوست دارید با فضاپیما سفر کنید؟ یک لحظه فکر کنید که قدم گذاشتن بر ماه یا هر سیاره‌ی دیگری چه حسی دارد!

قطعاٌ فضانورد شدن راحت نیست. فضانوردان زیادی در جهان نداریم. برای فضانورد شدن باید در حوزه‌های مختلفی مهارت داشته باشید. فضانوردانی که به فراتر از زمین سفر می‌کنند ترکیبی از مهارت‌های مختلف دارند.

هر چند سفر به فضا بسیار لذت‌بخش است اما فراموش نکنید که کار بسیار سختی است. سفر به فضا آمادگی خیلی خیلی زیادی لازم دارد. همه چیز باید به دقت از قبل برنامه‌ریزی شده باشد. چرا؟ به خاطر این که وقتی زمین را ترک می‌کنید، چیزی به غیر از اشیای داخل فضاپیما ندارید؛ هیچ مغازه‌ای نیست که برای خرید به آنجا بروید!

ورودی چیست؟

وقتی در فضا هستید، چیزی خارج یا داخل نمی‌شود. باید هر چیزی که برای زنده ماندن احتیاج دارید را با خود ببرید. به این چیزها می‌گوییم «ورودی‌ها». ورودی‌ها شامل کالاهای اساسی مثل غذا، آب و اکسیژن هستند.

خروجی چیست؟

حالا بیایید راجع به «خروجی‌ها» حرف بزنیم. هر ورودی‌، یک خروجی تولید می‌کند. فرض کنید یک بسته بیسکوئیت برای صبحانه باز کرده‌اید. وقتی آن را خوردید، جعبه‌اش را چه کار می‌‎کنید؟ شما آشغال‌ها را کجا نگهداری می‌کنید. می‌توانید به راهی برای کاهش آن فکر کنید؟

انسان‌ها و گیاهان هم خروجی دارند!

برای بقا شما باید بخورید و بنوشید. بدن شما هم در اثر خوردن و نوشیدن خروجی‌ای تولید می‌کند. از آنجایی که نمی‌توانید چیزی از فضاپیما خارج کنید باید دنبال راهی باری مدیریت زباله‌های بدنتان باشید. ممکن است این مسئله برایتان چندان جالب نباشد اما مسئله‌ی مهمی است.

حتی تنفس هم خروجی‌ دارد که همان کربن دی‌اکسید است. می‌توانید به دنبال راهی برای تصفیه‌ی کربن دی‌اکسید در فضاپیمای خود باشید؟ چطور آن را به اکسیژن مورد نیاز خدمه‌تان تبدیل می‌کنید؟ گیاهان عاشق کربن دی‌اکسید هستند و زندگی‌شان به آن وابسته است همانطور که انسان برای تنفس به اکسیژن نیاز دارد.

جالب اینجاست که خروجی گیاهان اکسیژن است! گیاهان همچنین ورودی‌هایی مثل آب و کود هم احتیاج دارند.

می‌بینید که برای سفر به فضا به چه طرح و نقشه‌ی دقیقی احتیاج دارید؟ نه تنها باید به چیزهای مورد نیازتان فکر کنید بلکه باید عواقب آن را هم در نظر بگیرید.

اگر خروجی‌های ما در فضاپیما تا این حد اهمیت دارد، خروجی‌هایمان در زمین که خانه‌ی اصلی ما چقدر مهم است؟

آماده شدن برای سفر به فضا به راحتی بستن کوله‌پشتی برای یک کمپ یک هفته‌ای نیست. باید همه‌ی کارها را بررسی کنید و زمان و انرژی‌ای که صرف آن می‌شود را محاسبه کنید. می‌توانید از همین حالا شروع کنید! همه‌ی کارهایی که روی زمین انجام می‌دهید هم درست مثل فضا تأثیرات و عواقبی دارد. چطور می‎‌توانید در زمین طوری رفتار کنید که پیامدهای مخرب کمتری برای محیط و آینده‌ی خودتان داشته باشد؟

حالا برای سفر به فضا آماده‌اید؟

با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان می‌‎توانید یکی از کارهای زیر را برای رفتن به فضا انجام دهید:

سفر فضایی در دنیای وب

  • آیا کنجکاوید ببینید فضانوردان واقعی چه چیزی با خود به فضا می‌برند؟ گشتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بزنید، جایی که فضانوردان هفته‌ها و ماه‌ها آنجا می‌مانند. می‌‎توانید چیزهای زیادی راجع به ایستگاه فضایی یاد بگیرید و حتی ویدئوهای جالبی ببینید که شما را به گشت و گذار در فضا می‌برد. آیا دوست دارید ماه‌ها در ایستگاه بین‌المللی فضایی مستقر شوید؟ چرا؟ چه چیزی راجع به آن برای شما جالب است؟ دلتان برای چه چیزی در زمین تنگ می‌شود؟

برای شروع با خانواده‌تان یک سفر فضایی بروید!

  • کمربندتان را ببندید و آماده‌ی پرتاب شوید! چشمتان را ببندید و تصور کنید ماشین شما یک فضاپیما است و شما و خانواده‌تان آماده‌ی گشتن در کهکشان هستید. وقتی در فضا هستید، تیم شما نمی‌تواند با زمین ارتباط داشه باشد یا در مواقع لازم، محصولاتی از خانه بردارد. هر چیزی که در فضاپیمای خود دارید همه‌ی چیزی است که می‌توانید در طول یک سال داشته باشید. با توجه به چیزهایی که بالا راجع به ورودی و خروجی گفتیم، لیستی تهیه کنید. دقت کنید که همه‌ی چیزهایی که لازم دارید را بردارید.

زمین، اولویت اول ما است

به خانه خوش آمدید! امیدوارم از سفرتان لذت برده باشید! حالا که از سفر در کهکشان برگشته‌اید، با دوستان و خانواده‌تان راجع به این مسئله که ورودی‌ها و خروجی‎‌ها چه تاثیری بر سیاره‌‎ی زمین دارند صحبت کنید. زمین هم درست مثل فضاپیمای شما همه‌ی چیزهایی که برای بقای خودش و اکوسیستم‌هایش لازم دارد را تولید و تأمین می‌کند. هیچ چیز از بیرون وارد و هیچ چیز هم از آن خارج نمی‌شود. نمی‌توان با سیاره‌های دیگر ارتباط برقرار کرد تا از آن‌ها کمک گرفت یا محصولاتی را از آن‌ها دریافت کرد.

اگر زمین آب و اکسیژن کافی نداشته باشد، چه کاری از دست ما برمی‌آید؟

نمی‌توانیم آب و اکسیژن از نپتون سفارش دهیم! اگر زمین‌های ما پر از زباله شود نمی‌توانیم آن‌ها را به سیاه چاله بفرستیم. بقای «فضاپیمای زمین» وابسته به انتخاب‌ها، کنش‌ها و رفتارهای تیمی است که در آن زندگی می‌کنند؛ یعنی من و شما! پس به فکر تغییرات کوچکی باشید که شما و خانواده‌تان می‌توانید برای حفظ «فضاپیمای زمین» انجام دهید؛ حجم خروجی‌هایی که زمین را به تلی از زباله تبدیل خواهند کرد را کم کنید. این تصمیمات می‌تواند به اندازه‌ی بستن شیر آب موقع مسواک زدن یا استفاده از قمقمه به جای بطری‌های پلاستیکی ساده و کوچک باشد. وقتی کارتان تمام شد.

برای شروع برنامه ریزی می توانید از درس هایتان شروع کنید. انتشارات پویش با انتشار دفتر روزنگار به دانش آموزان عزیز کمک می کند تا گام موثری برای نظام مند شدن و داشتن برنامه منسجم بردارند.

می‌توانید بعد از آن که در خانه کارهایی انجام دادید که به حفظ زمین کمک کرد، برای ما فیلم و عکس بفرستید:

تلگرام:
@pooyesh_publishing
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/pooyeshbook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه