صفر تا صد آزمون تیزهوشان

آزمون تیزهوشان یا همان سمپاد چیست؟

آموزش و پرورش هر سال در سراسر کشور به منظور شناسایی دانش‌‎آموزان مستعد آزمون تیزهوشان برگزار می‌کند. در دوره‌‎‎ی اول متوسطه آزمون ورودی مدارس تیزهوشان به صورت سراسری و در کل کشور برگزار می‌شود.

این آزمون برای دانش‌ آموزان پایه ششم به صورت کشوری برگزار می‌شود و معمولا خرداد ماه هر سال برگزار می‌شود.

معاونت پرورش استعدادهای درخشان یا سمپاد، یکی از از معاونت های زیرشاخه ی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش ‎پژوهان جوان است.

تا مدتی قبل این معاونت یک سازمان مستقل به نام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بود. و با نام اختصاری «سمپاد» شناخته می‎شد.

کار اصلی این معاونت نظارت بر روند تحصیلی و درسی دانش آموزان بااستعداد و باهوش است. به همین خاطر بین عامه ی مردم و حتی خود دانش آموزان این مرکز با نام تیزهوشان شناخته می‎شود.

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دو دوره ی متوسطه ی اول و دوم دخترانه و پسرانه مدارسی دارد. این مدارس عمدتاً در شهرهای پرجمعیت ‎تر فعالیت می‎کنند.

دانش آموزان این مدارس از طریق آزمونی سراسری می‌شوند. عمده مباحث آن هوش، ریاضیات و علوم است.

تاریخچه آزمون سمپاد در ایران

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای اولین بار در سال 1355 با ایده ی ایرج برومند و همکاری با کارشناسان آمریکایی بنیان گذاشته شد.

مراکز دخترانه و پسرانه ی این سازمان که معمولاً با نام فرزانگان و علامه حلی ثبت شده بودند. در سال‎های 1357 تا 1366 به کار خود ادامه دادند. اما این امکان وجود داشت که به دلیل شرایط انقلاب تعطیل شوند.

معلمانی که در این دوران در این مراکز فعالیت می‎کردند، دانش آموزانی بودند که خود قبلاً در این مدارس تحصیل کرده بودند.

از انقلاب ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۶ دو مرکز دخترانه (فرزانگان) و پسرانه (علامه حلی) به همراه دفتر کودکان استثنایی فعّال بودند. امّا هر لحظه امکان تعطیل شدن این مراکز وجود داشت. آموزگاران این دو مرکز اغلب دانش‌آموزان همین مراکز در دوران قبل از انقلاب ۱۳۵۷ بودند.

تغییرات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

تغییرات آزمون تیزهوشان اما در چند سال گذشته براساس اطلاعیه‎‌ی آموزش و پرورش روند نام‌نویسی آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی، دچار تغییراتی شده است. آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم 1403-1402 هم از این قاعده مستثنی نیست.

این تغییرات به منظور کاهش استرس دانش‎‌آموزان و خانواده‌‎هایشان صورت گرفته است.

به این ترتیب بررسی سطح علمی دانش‎‌آموزان از آنچه در کل دوران ابتدایی فراگرفته‌‎اند حذف شده. به جای آن قبولی در مدارس تیزهوشان دوره متوسطه اول تنها منوط به قبولی در آزمون سنجش هوش و استعداد تیزهوشان است.

با این حال بسیاری از داوطلبان و خانواده‎‌هایشان با توجه به تغییرات پیش آمده نگرانند. این نگرانی بیشتر در خصوص زمان و شرایط برگزاری آزمون، چگونگی ثبت‌‎نام، منابع و سوالات آزمون تیزهوشان است. این نگرانی بیشتر در مورد نوع سوالات است که در این مطلب آن را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

چگونگی ثبت نام و زمان ثبت نام برای آزمون مدارس تیزهوشان ششم 1402

داوطلبان شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم باید اقدام به ثبت نام در آزمون سنجش هوش تیزهوشان ششم به هفتم 1403 -1402 کنند. زمان ثبت نام در آزمون به زودی اعلام خواهد شد.

در نظر داشته باشید که ثبت ‎نام همه‎‌ی داوطلبان شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403-1402 از طریق وبسایت hoosh.medu.ir صورت می‎‌پذیرد. روند ثبت‎‌نام در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم در دو مرحله صورت می ‌گیرد.

پس از این که داوطلبان وارد سایت می‌‎شوند. در مرحله‎‌ی اول باید اقدام به ورود اطلاعات دانش‌‎آموزی خود کنند. بعد هم مبلغ مورد نظر برای ثبت‎‌نام در آزمون تیزهوشان را پرداخت کنند.

کل این روند به صورت اینترنتی صورت می‎‌گیرد. به هیچ وجه نمی‌توان بدون ثبت‎‌نام اینترنتی در آزمون شرکت کرد.

منابع آزمون تیزهوشان ششم

از سال 97 تغییری در سوالات آزمون سنجش هوش و استعداد تیزهوشان ششم به هفتم به وجود آمد. آن هم این است که دیگر لازم نبود دانش ‎آموزان برای پذیرفته شدن در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، بر کتاب درسی خود تسلط کامل داشته باشند.

تنها چیزی که دانش ‎آموزان برای پذیرفته شدن در آزمون لازم دارند، توانایی حل سوالات مربوط به مباحث هوش کلامی و غیرکلامی است. در نتیجه حل هر چه بیشتر سوالات هوش می ‎تواند دانش ‎آموزان را با شرایط آزمون آشناتر کند. و در نهایت منجر به نتیجه‎ گیری بهتر شود.

هفت مبحث مهم هوش در آزمون تیزهوشان

سوالات آزمون تیزهوشان ششم از هفت مبحث هوش کلامی و غیر کلامی تشکیل می‌شود. این مباحث به ترتیب شامل:

  1. هوش کلامی
  2. هوش تصویری
  3. هوش تجسمی
  4. هوش منطقی
  5. هوش ریاضی
  6. هوش تجربی
  7. هوش سرعت و دقت

است. برای مشاهده هر یک از منابع مباحثی که در بالا معرفی شد روی آن کلیک کنید.

تعداد دفترچه ها و سوالات آزمون تیزهوشان

آزمون تیزهوشان ششم شامل 2 دفترچه است. دفترچه اول شامل 60 سوال از مبحث هوش کلامی، تصویری، تجسمی، منطقی، ریاضی و تجربی است. دانش آموزان برای پاسخگویی به آن 75 دقیقه زمان دارند.

دفترچه دوم شامل سوالات هوش سرعت و دقت است. دانش آموزان باید با سرعت بالایی به آن پاسخ دهند. این دفترچه هم 60 سوال دارد اما زمان پاسخگویی به آن تنها 25 دقیقه است. بنابراین زمان کل آزمون 100 دقیقه است.

نکته مهم: ضریب دفترچه اول آزمون 3، و ضریب دفترچه دوم 1 است. بنابراین اهمیت سوالات دفترچه اول 3 برابر سوالات دفترچه دوم است.

علاوه بر منابعی که بخش قبلی معرفی شد راه ساده ‎تر و دم دست‎‌تر و البته موثرتری برای آشنایی با نحوه‎ ی سوالات آزمون سنجش هوش و استعداد ششم به هفتم وجود دارد. آن حل نمونه‎ سوالات مربوط به سال‎ های گذشته است.

دانش ‎آموزان و داوطلبان از این طریق می ‎توانند با نحوه ‎ی چینش سوالات و نوع آن ‎ها آشنا شوند. همین آشنایی با سوالات آزمون سنجش هوش و استعداد ششم به هفتم کافی است تا بخش زیادی از استرس آن ‎ها از بین برود.

نحوه نمره دهی در آزمون تیزهوشان

نکات مهمی در خصوص آزمون هوش و استعداد تیزهوشان ششم به هفتم وجود دارد که داوطلبان حتماً باید آن ‎ها را در نظر بگیرند.

از آنجایی که این اولین آزمون سراسری ‎ای است که دانش ‎آموزان پایه‎ ی ششم در آن شرکت می‎ کنند، توضیح این مسائل خالی از لطف نیست.

نحوه‎ ی نمره‎ دهی آزمون سنجش هوش و استعداد تیزهوشان ششم به هفتم به این صورت است که در ازای هر پاسخ صحیح، 3 نمره ‎ی مثبت و در ازای هر پاسخ غلط، یک نمره ‎ی منفی به دانش ‎آموز شرکت ‎کننده تعلق می ‎گیرد.

از طرف دیگر به سوالات بدون پاسخ نمره‎ ی مثبت یا منفی ‎ای تعلق نمی ‎گیرد. نمره‎ ی منفی زمانی که دانش ‎آموز در پاسخ به یک سوال، بیشتر از یک گزینه را علامت زده باشد هم، اعمال می‎ شود.

نحوه‎ ی عملکرد شما در آزمون ‎های سال‎های قبل تا حد زیادی نتیجه‎ ی شما در آزمون سنجش هوش و استعداد تیزهوشان ششم به هفتم 1403-1402 را تعیین می‎ کند.

بنابراین اگر در آزمون ‎های سال ‎های قبل عملکرد خوبی دارید، اصلاً نگران نباشید. قطع به یقین با دور کردن استرس از خود می‎ توانید نتایج خوبی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 1403-1402 به دست بیاورید.

اگر هم در بخش ‎هایی دچار ضعف هستید، باز هم نگران نباشید. از طریق حل کردن آزمون‎ های تیزهوشان سال‎ های قبل می ‎توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید . و با استفاده از منابعی که در بالا معرفی شد آن بخش ‎ها را تقویت کنید.

برای دانلود سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم پویش به صورت رایگان اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه